Sytuacje awaryje (splątania) cz.3

 

OWINIĘCIE CZASZĄ SKOCZKA PRZEZ DRUGIEGO SKOCZKA

  • skoczek jest owinięty czaszą drugiego skoczka, który znajduje się poniżej
  • czasza skoczka owiniętego jest prawidłowo napełniona

Postępowanie:

  • nawiążcie ze sobą kontakt i ustalcie plan działania
  • kontrolujcie wysokość!
  • spróbujcie wyplątać się z owiniętej czaszy.
  • chrońcie uchwyty: wyczepny jak i spadochronu zapasowego.
  • w przypadku podjęcia decyzji o wypięciu, pierwszeństwo ma ten, który znajduje się niżej. Po wypięciu skoczka znajdującego się niżej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że skoczek owinięty - po zmniejszeniu naprężeń - będzie w stanie wyplątać się z czaszy.
  • jeśli wysokość nie pozwala wam (200 m lub niżej) na bezpieczne wyczepienie, należy lądować w takiej konfiguracji. Skoczek owinięty musi pewnie i mocno trzymać lub oplątać nogami spadochron drugiego skoczka. Nie wolno dopuścić do puszczenia spadochronu partnera! Przygotujcie się na twarde lądowanie.

Zapobieganie:

  • podczas  skoków obserwuj innych skoczków w powietrzu i nie zbliżaj się do nich.
  • jeżeli chcesz zrobić zakręt, spiralę to upewnij się wcześniej, że nie ma za lub obok Ciebie innego skoczka.
  • jeśli otwarcie spadochronów nastąpiło w pobliżu innego skoczka, możesz, a nawet powinieneś wyminąć go poprzez sterowanie tylnymi taśmami nośnymi (jeszcze przed odhamowaniem spadochronu) lub uchwytami sterowniczymi.


SPLĄTANIE SIĘ SKOCZKÓW

  • nastąpiło splątanie się czasz spadochronów, skoczkowie znajdują się jeden nad drugim.
  • nie występuje owinięcie

Postępowanie:

  • nawiążcie ze sobą kontakt i ustalcie plan działania
  • kontrolujcie wysokość!
  • chrońcie uchwyty: wyczepny jak i spadochronu zapasowego.
  • w przypadku podjęcia decyzji o wypięciu, pierwszeństwo ma skoczek znajdujący się wyżej. Takie postępowanie zapobiegnie owinięciu lub zaplątaniu skoczka, na górnej pozycji, w taśmy nośne i linki skoczka dolnego. Dopiero teraz dolny skoczek może się wyczepić.
  • jeśli wysokość nie pozwala wam (200 m lub niżej) na bezpieczne wyczepienie, musicie lądować w takiej konfiguracji - oczywiście, jeśli któryś ze spadochronów pozwala na bezpieczne lądowanie! Jeżeli spadochrony nie nadają się do lądowania, skoczek, który jest mniej zaplątany powinien otworzyć spadochron zapasowy.
  • przygotujcie się na twarde lądowanie.

Zapobieganie:

  • podczas  skoków obserwuj innych skoczków w powietrzu i nie zbliżaj się do nich.
  • jeżeli chcesz zrobić zakręt, spiralę to upewnij się wcześniej, że nie ma za lub obok Ciebie  innego skoczka.
  • jeśli otwarcie spadochronów nastąpiło w pobliżu innego skoczka możesz, a nawet powinieneś wyminąć go poprzez sterowanie tylnymi taśmami nośnymi (jeszcze przed odhamowaniem spadochronu) lub uchwytami sterowniczymi.


PRZYPADKI UŻYCIA NOŻA

  • splątanie się skoczków na otwartych spadochronach,
  • zaczepienie linek nośnych o jakąś część ciała skoczka lub wyposażenia,
  • zaczepienia się skoczka o samolot,
  • odcięcie taśm spadochronu głównego gdy brak możliwości jego odpięcia przy pomocy uchwytów zamków wyczepnych.

Postępowanie:

  • spróbuj wyplątać się z linki lub linek.
  • kontroluj wysokość!
  • jeżeli nie jesteś w stanie się wyplątać odetnij zaplątaną linkę lub linki.
  • skontroluj czaszę, czy pozwoli ci bezpiecznie wylądować, jeśli nie, to wyczep zamki i otwórz spadochron zapasowy.
  • przed wypięciem skontroluj wysokość, czy pozwoli ci na bezpieczne otwarcie spadochronu zapasowego.

JEDNOCZESNE OTWARCIE SPADOCHRONU GŁÓWNEGO I ZAPASOWEGO
ETAŻERKA - CZASZA ZA CZASZĄ

  • Skontroluj obie czasze
  • Sprawdź możliwości manewrowania
  • Nie dotykaj się do uchwytów spadochronu zapasowego – nie próbuj odhamować czaszy zapasowej
  • Spokojnie steruj układem za pomocą uchwytów sterowniczych czaszy głównej
  • Do lądowania ustaw się pod wiatr
  • Przygotuj się na mniej komfortowe lądowanie
  • Wypinaj czasze główną tylko w ostateczności – istnieje duże prawdopodobieństwo splątania obu czasz.


BANAN - CZASZE OBOK SIEBIE

  • Upewnij się, że czasze nie odwrócą się komorami w dół
  • Staraj się utrzymać wewnętrzne, skrajne komory czaszy głównej i zapasowej blisko siebie
  • Z reguły steruje się większym, dominującym spadochronem za pomocą uchwytów sterowniczych lub tylnych taśm nośnych
  • Wszystkie manewry wykonuj spokojnie, pamiętając o tym by czasze się nie rozeszły
  • Przygotuj się na lądowanie ze zwiększoną prędkością
  • W przypadku decyzji o wypięciu czaszy głównej, upewnij się, że taśmy nośne i uchwyty sterownicze obu spadochronów nie są splątane – jeżeli jest możliwość odczep (odetnij) RSL


„WARIAT” KOMORY SKIEROWANE W KIERUNKU ZIEMI

  • Najrzadziej spotykana konfiguracja spośród omawianych
  • Z reguły występuje w sytuacji, gdy spadochron główny ma skręcone linki i otwiera się jako drugi (za zapasowym)
  • W tej konfiguracji prędkość pionowa jest bardzo duża i nie można w niej bezpiecznie wylądować

Postępowanie:

  • Tylko jedna decyzja – wypiąć spadochron główny.
  • Jeżeli wysokość pozwala, rozpiąć (odciąć) wcześniej RSL.
  • Jeżeli sytuacja wyniknęła z powodu niskiego otwarcia np. zadziałania automatu (AAD), nie wypinamy RSL’a, tylko natychmiast wypinamy czaszę główną


HOLOWANIE PACZKI

  • Jeden spadochron w pełni otwarty i sterowny, paczka drugiego (dowolnego) jest holowana.
  • Nie jest zalecane „ściągnięcie” paczki do siebie.
  • Nie jest zalecane holowanie paczki do ziemi (ryzyko, że spadochron przed lądowaniem wyjdzie z paczki i przejdzie do wariata)
  • Jeżeli mamy otwarty spadochron główny i holujemy paczkę od zapasu, sugeruje się przyspieszenie otwarcia spadochronu zapasowego, poprzez „szarpanie” taśm, w celu uwolnienia czaszy z free-bag’a – po otwarciu postępujemy w zależności od zaistniałej konfiguracji.
  • Jeżeli mamy otwarty spadochron zapasowy i holujemy paczkę od głównego – wypinamy czaszę główną (jeżeli wysokość pozwala, wcześniej wypinamy RSL)

SPLĄTANIE OBU CZASZ

  • Zdecydowanie najgorszy scenariusz, który może się wydarzyć.
  • Im większa wysokość tym większe szanse na wyklarowanie sytuacji.
  • Wypięcie spadochronu głównego powinno być ostatecznością.
  • Nie ma jednego scenariusza działania w takiej sytuacji, gdyż konfiguracji może być wiele, a każda jest nieprzewidywalna.
  • Walczyć trzeba, w ostateczności gdy nie pomoże próba rozplątania czasz, można spróbować wypiąć czaszę główną.

DOBÓR CZASZY DO WAGI tzw. „WING-LOAD” wg standardów obowiązujących w USPA

Wing-load (WL) – stosunek masy skoczka (w pełnym oporządzeniu) do powierzchni czaszy spadochronu (wyrażone w lbs)

  • 1,0 – dla skoczków o wyszkoleniu na poziomie licencji A – B (25-50 skoków).
  • 1,2 – dla skoczków o wyszkoleniu na poziomie licencji C (200 skoków).
  • 1,4 – dla skoczków o wyszkoleniu na poziomie licencji D (500 skoków) i wyższej.