Sytuacje awaryjne (duże prędkości) cz.1

 

Przypadkowe otwarcie spadochronu - pilocik pozostaje w samolocie
Opis awarii:

  • W samolocie, podczas lotu, rozpina się pokrowiec spadochronu głównego lub zapasowego. Pilocik sprężynowy odskakuje od pokrowca.
  • Pilocik miękki wysuwa się z kieszonki. Pokrowiec zostaje otwarty lub nie.
  • Pilocik pozostaje w samolocie.

Postępowanie:

  • W przypadku pilocika sprężynowego należy go natychmiast złapać i nie dopuścić do sytuacji, w której tenże pilocik zbliżyłby się w pobliże otwartych drzwi.
  • Natychmiast zamknij drzwi samolotu i przesiądź się jak najdalej od nich.
  • Jeżeli otworzył się pokrowiec spadochronu zapasowego skoczek nie może wyskoczyć i musi pozostać w samolocie aż do momentu wylądowania razem z osobą odpowiedzialną za zrzut.
  • Jeśli jednak otworzył się pokrowiec głównego spadochronu, "wyrzucający" może podjąć decyzję o zapięciu go w samolocie i kontynuowaniu skoku.

Zapobieganie:

  • Kontroluj podczas składania pętlę zamykającą pokrowiec (nie może być za luźna lub poprzecierana)
  • Nie "wierć" się w samolocie.
  • Patrz gdzie siadasz w samolocie
  • Pilnuj wszystkich uchwytów.
  • Przed wyskokiem sprawdź położenie wszystkich uchwytów.
  • Sprawdź długość linki uchwytu, stan kieszonek na uchwyty, stan kieszonki na miękki pilocik

Przypadkowe otwarcie spadochronu - pilocik za drzwiami
Opis awarii:

  • W samolocie, podczas lotu, rozpina się pokrowiec spadochronu głównego lub zapasowego. Pilocik sprężynowy odskakuje od pokrowca.
  • Pilocik miękki wysuwa się z kieszonki. Pokrowiec zostaje otwarty lub nie.
  • Pilocik wydostaje się za drzwi samolotu.

Postępowanie:
Pamiętaj! Wszystko dzieje się bardzo szybko!

  • Jeżeli jesteś w stanie to po zauważeniu sytuacji wypnij zamki wyczepne i odrzuć taśmy nośne, może to wystarczy. Jeśli nie będziesz musiał wyskoczyć z samolotu. Jeśli wypięcie zamków wystarczy abyś został w samolocie a masz spadochron z systemem SOS, RSL czy innym podobnym, odsuń się od drzwi natychmiast, ponieważ odpadające od ciebie taśmy nośne otworzą ci spadochron zapasowy.
  • Można spróbować złapać za pilocik lub inną część spadochronu, aby zatrzymać dalszy proces wyciągania spadochronu na zewnątrz. Prawdopodobnie skończy się to jednak wyciągnięciem na zewnątrz, więc najlepszym rozwiązaniem będzie wyskoczenie z samolotu. W takim przypadku musisz mieć świadomość, na jakiej wysokości jest samolot.
  • Jeśli wyskoczyłeś to przygotuj się, że spadochron może się źle napełnić i będziesz musiał wykonać procedurę awaryjną.

Zapobieganie:

  • Postaraj się aby drzwi samolotu były zamknięte do bezpiecznej wysokości 400 - 500 metrów.
  • Kontroluj podczas składania pętlę zamykającą pokrowiec (nie może być za luźna lub poprzecierana)
  • Nie "wierć" się w samolocie.
  • Patrz gdzie siadasz w samolocie.
  • Pilnuj wszystkich uchwytów.
  • Przed wyskokiem sprawdź położenie wszystkich uchwytów.
  • Sprawdź długość linki uchwytu, stan kieszonek na uchwyty, stan kieszonki na miękki pilocik.

PRAWIDŁOWE OTWARCIE

  • wszystkie komory czaszy są napełnione
  • slajder na dole, przy taśmach nośnych lub za głową jeśli kółka slajdera pozwalają na zsunięcie się po taśmach nośnych
  • żadnych splątań, pęknięć, rozdarć czaszy czy zerwanych linek
  • pilocik znajduje się z tyłu czaszy lub na czaszy
  • układ hamowania daje się odblokować a czasza sterować

Taki widok zobaczysz jeśli czasza napełniła się prawidłowo(fot. Break Away!)

 


TWARDY UCHWYT (NIE MOŻNA WYCIĄGNĄĆ PILOCIKA-UCHWYTU)

  • nie możesz wyciągnąć uchwytu wyzwalającego, uchwytu pilocika, "myszki" (pull-out)

Postępowanie:

  • powyżej wysokości ratowniczej - możesz przez kilka sekund próbować wyciągnąć uchwyt(pilocik), jeżeli nie udaje ci się – wyciągnij zamki i otwieraj natychmiast spadochron zapasowy
  • jesteś bardzo blisko wysokości ratowniczej - otwieraj natychmiast spadochron zapasowy


ZGUBIONY UCHWYT
Postępowanie:

  • powyżej wysokości ratowniczej - możesz przez kilka sekund próbować odnaleźć uchwyt (pilocik), jeżeli nie udaje ci się – wyciągnij zamki i otwieraj natychmiast spadochron zapasowy
  • jesteś bardzo blisko wysokości ratowniczej - otwieraj natychmiast spadochron zapasowy
  • nie ciągnij za taśmę łączącą (możesz spowodować podkowę!)


PRZYSSANIE
Nie jest to awaria, lecz przy braku odpowiedniego postępowania sytuacja może skończyć się źle.

  • wyciągnąłeś uchwyt wyzwalający lub wyrzuciłeś pilocik, a proces otwarcia jest zatrzymany
  • pilocik nie opuścił strefy zawirowań powietrza znajdujących się za tobą
  • nie występuje sytuacja holowania pilocika

Postępowanie:

  • zmień pozycję spadania (najlepiej wyprostuj przed siebie szeroko rozstawione ręce, zegnij bardziej kolana)
  • nie szukaj ręką pilocika (możesz spowodować podkowę)


HOLOWANIE PILOCIKA
Postępowanie:

  • po stwierdzeniu holowania pilocika wyciągnij zamki wyczepne i otwórz spadochron zapasowy
  • nie czekaj na ewentualne "zapracowanie" pilocika


PODKOWA

  • pilocik lub taśma łącząca zaczepiły o ciebie lub twoje wyposażenie
  • pokrowiec jest otwarty, pilocik pozostał w kieszonce, osłona opuściła pokrowiec, częściowo wyplotły się linki
  • ciągniesz za sobą nie otwarty spadochron doczepiony od strony pilocika i taśm nośnych  

Postępowanie:

  • staraj się utrzymywać przez cały czas stabilną, płaską pozycję spadania
  • jeśli możesz, wyrzuć pilocik z kieszonki pod pokrowcem spadochronu głównego – 1 -2 próby, jeśli nie, przystąp do procedury awaryjnej, 
  • wyczep czaszę;
  • odrzuć taśmy nośne jeśli same nie odchodzą;
  • otwórz spadochron zapasowy


ZAMKNIĘTA OSŁONKA - "KICHA" (CZASZA POZOSTAJE W OSŁONIE)

  • podczas procesu otwierania czasza pozostaje zamknięta w osłonie - spadasz w pozycji pionowej
  • prędkość spadania może być większa niż podczas płaskiego spadania

Postępowanie:

  • wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy


ZAWIĄZANIE CZASZY – „GRUCHA”

  • czasza wyszła z osłony
  • nie widzisz rozłożonego slider'a
  • czasza jest zawiązana na poziomie stabilizatorów

Postępowanie:

  • wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy


ZERWANIE, WYCZEPIENIE TAŚMY NOŚNEJ

  • w czasie procesu otwarcia urywa się
    lub
  • wyczepia jedna z taśm nośnych

Postępowanie:

  • za pomocą uchwytu wyczepnego odepnij drugą taśmę, czyli wypnij zamki;
  • otwórz spadochron zapasowy


PRZEDŁUŻAJĄCE SIĘ OTWARCIE CZASZY

  • czasza wyszła z osłony;
  • widać rozłożony slider;
  • widać stateczniki;
  • czasza nie wypełnia się;

Postępowanie:

  • powyżej wysokości ratowniczej – możesz przez kilka sekund próbować symetrycznie zapompować tylnymi taśmami lub uchwytami sterowniczymi, jeżeli nie udaje ci się - wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy;
  • bardzo blisko wysokości ratowniczej - wyczep zamki i otwórz spadochron zapasowy.